Brüt Kar Marjı Nedir?
Brüt kar marjı, bir şirketin finansal sağlık ve iş modelini, satılan malların maliyetinden düşüldükten sonra satışlardan kalan para miktarını ortaya çıkararak değerlendirmek için kullanılan bir ölçümdür . Brüt kar marjı genellikle satışların yüzdesi olarak ifade edilir ve brüt marj oranı olarak adlandırılabilir.
Brüt Kar Marjı Nasıl Hesaplanır?
Bir şirketin brüt kar marjını, brüt kar olarak da bilinen brüt kar marjı yüzdesini hesaplamaya başlayın. Brüt kar, net satış gelirine ek olarak satılan malın maliyetine eşittir. Net satışlar brüt gelir eksi geri dönüşlere, ödeneklere ve indirimlere eşittir. Brüt kar marjını yüzde cinsinden bulmak için brüt karı net satışlara bölün.
Brüt Kar Marjı Size Ne Söyler?
Analistlerin brüt kar, faaliyet karı ve net gelir dahil olmak üzere bir şirketin performansını değerlendirmek için izlediği birkaç karlılık katmanı vardır . Her seviye bir şirketin karlılığı hakkında bilgi sağlar. Net kar veya net kar marjı olarak da bilinen işletme karı, satış, genel ve idari (SG&A) maliyetlerinin düşülmesinden sonra kalan gelir miktarını gösterir.
İlk kârlılık seviyesi olan brüt kar , analistlere, bir şirketin bir ürün yaratmada ya da bir hizmette rakiplerine kıyasla ne kadar iyi olduğunu söyler. Gelir ile bölünen brüt kar olarak hesaplanan brüt kar marjı analistlerin işletme modellerini ölçülebilir bir ölçümle karşılaştırmasını sağlar.
Bir brüt kar marjı olmadan, işletme işletme giderlerini ödeyemez. Genel olarak, bir şirketin brüt kar marjı , şirketin iş modelinde bir değişiklik olmadığı sürece istikrarlı olmalıdır . Örneğin, şirketler belirli tedarik zinciri işlevlerini otomatikleştirdiğinde, ilk yatırım yüksek olabilir; Ancak, satılan malların maliyeti, düşük işçilik maliyetleri nedeniyle çok daha düşüktür.
Sektördeki düzenlemelerdeki değişiklikler veya hatta bir şirketin fiyatlandırma stratejisindeki değişiklikler de brüt kar marjına neden olabilir. Bir şirket ürünlerini piyasada en yüksek seviyede satarsa, diğer her şey eşitse, brüt kar marjı artar. Sonuç, fiyatın çok yüksek olması durumunda, daha az müşteri ürünü satın alabilir.
Brüt Kar Marjının Nasıl Kullanılacağına Bir Örnek
Analistler, iş modellerini rakiplerle karşılaştırmak için brüt kar marjını kullanıyor. Daha verimli veya daha yüksek premium şirketler daha yüksek kar marjları görüyorlar. Örneğin, hem widget yapan iki firmanız hem de bir firmanın aynı anda maliyetinin beşte birini üretebilmesi durumunda, söz konusu şirketin pazarda üstünlüğü vardır.
Şirket, rakibinin beş katı kadar satılan malların maliyetlerini azaltmanın bir yolunu buldu. Brüt kar marjındaki zararı telafi etmek için yarışmacı, ürününün fiyatını iki katına çıkararak, bu da gelirini artırmalı. Ne yazık ki, satış fiyatı arttı, ancak talep azaldı çünkü müşteriler ürün için iki katı ödemek istemiyordu. Yarışmacı brüt kar marjını ve pazar payını kaybetti.
ABC şirketinin x üretmekten 20 milyon dolar gelir elde ettiğini ve COGS ile ilgili giderlerde 10 milyon dolar kazandığını varsayalım. ABC’nin brüt karı 20 milyon eksi 10 milyon dolar. Biri brüt kar marjını 10 milyon dolar brüt kar olarak hesaplayarak 20 milyon dolara, yani 0,50 veya% 50 olarak hesaplayabilir. Bu, ABC’nin brüt kar marjında 50 sent kazandığı anlamına gelir.